Dagens dikt...

2009-02-18 @ 18:56:21

Jag var din spegelbild...

varje dag såg jag

hur de kunde passera, ignorera, retuschera bort dig

helt ur sina minnen

för att slippa se

och jag såg dig stå

på toaletten och gråta


jag såg när du tittade dig i spegeln

när du ville slita bort allt det där

som ansågs fult

allt det där som andra störde sig på

jag var med när du fick utbrott inför spegeln,

inför mig, din egen spegelbild


måndagen kom alltid

och du ville inte gå

men du kunde inte bli förskonad från

                


avskyn från din fiende och

                 orden som slogs mot din kind


skolan

och du fick alltid höra av de som visste bättre

att det är viktigt att lära för livet



jag såg när du packade ner dina upplevelser

i en ryggsäck som ställdes längst bak

i garderoben

där ingen skulle leta

för det skulle ha varit för smärtsamt

att packa upp allt, åter igen



än idag när jag ser dig

kan jag inte låta bli att undra

hur andra kunde se bort

när du blev slagen

gång på gång

                 på gång


att de inte såg

att du grät innan du gick till skolan

att de lät dig förnedras

utan att lägga sig i


jag vet att du hoppades på någon

som skulle se din förtvivlan i ditt ansikte

för vem kan se när man är sönderriven

inuti?


men jag kunde inget göra

jag var den du såg

när du såg dig själv i spegeln


Kommentarer

:You talking to me?


Och du är...?
Kom ihåg mig?


E-postadress: (publiceras ej)



Kanske har du en blogg?



Kommentar:

Trackback