För snart tre år sen...

2010-12-20 @ 21:48:36
Den 16 december 2007 fick jag ett samtal som vände upp och ner på min tillvaro.. Den 20 december [har jag för mig att det var] skulle jag infinna mig på plats för att bli utfrågad och grillad och jag förstod ingenting när jag väl lade på luren.. 
Härefter så kommer jag inte ihåg speciellt mycket, minns bara att jag tänkte; Shit, nu är jag äntligen på plats! Måtte jag göra bra ifrån mig så jag får stanna kvar också.. 

 

Den 9 januari 2008 hoppade jag av bussen på Viksäng, medveten om att jag skulle vara illamående, skakig och ett nervvrak innan jag hade kommit därifrån..
Jag hade varit där en gång tidigare, men det var mest ett möte där jag skulle visa upp mig så de skulle få en bild av vem jag var... Nu var det på allvar!  
Jag gick av bussen med vingliga ben, och i sakta mak traskade jag 10 meter per omgång, stannade.. andades tungt.. gick 10 till och fick återigen stanna upp för att inte ramla omkull pga mina Bambiben...
Jag sneglade mot det gula huset, fick en mindre ångestattack och ville bara vända om och springa tillbaka hem...
Men så stålsatte jag mig, tvingade mig att vandra de resterande meterna fram till dörren..
Väl utanför överlade jag med mig själv än en gång, ska jag verkligen inte ta nästa buss hem istället?
Men av någon händelse så tog jag mod till mig och ringde på dörren..
En karl kom och öppnade och jag frågade om han visste vart jag skulle.. Han tittade lite suspekt på mig men visade mig vägen fram till personalrummet..
Jag kikade in och konstaterade att det var kryllade av människor därinne och att rummet i sig var väldigt, vääldigt litet.. Ångestattack nummer två var på väg, det kände jag, men det var bara att snällt gå in och försöka smälta samman med resten av gruppen..
Det var lättare sagt än gjort; jag satt som på nålar, längst ut på kanten på soffan, svettades och våndades och bara önskade att tiden skulle gå fort så jag kunde gå därifrån..
Plötsligt damp det ner en hel hög med pärmar i mitt knä och en tjej som inte såg ut att vara så mycket äldre än jag själv visade mig upp till ovanvåningen där jag kunde sitta i lugn och ro och läsa igenom rutiner och annat som jag borde veta..
Tanken i huvudet; Jag är här! Efter alla dessa år så är jag äntligen här! Men varför är jag det, jag kommer aldrig att fixa det här! De måste ha tagit fel på person när de ringde..!
Och det var ju som sagt inte EN pärm, det var typ 5 st så det tog sin lilla tid innan jag hade läst klart och då kom tanken; jag vågar inte gå ner och in i personalrummet igen.. Jag lämnar pärmarna och går! 
Men jag hann med en rundtur i huset innan jag, efter 2 timmar, släpptes lös med alla tankar som snurrade i huvudet..
   Dagen efter skulle jag gå på introduktion med två nya ansikten och jag kunde inte släppa tanken på att detta skulle bli mina första och enda dagar på det här stället..
Men två dagar blev tre, som blev fyra som blev.. ja, ni förstår..
Tiden gick och jag började väl inse någonstans att med lite vilja så skulle jag klarar det här också.. Om det inte vore för att en viss känsla jag hade.. Jag hade redan från början känt mig rätt så osäker i en viss persons närvaro och jag kunde aldrig förstå varför..
På ren svenska kan man väl kanske säga att jag var lite rädd för densamme =o)
Idag kan jag förstå varför; hon såg inte ut att vara så mycket äldre än jag själv och det har alltid skrämt mig en aning; att tillbringa tid ihop med jämngamla som jag inte känner..
För senare, när jag fick reda på hennes riktiga ålder, så släppte rädslan och jag insåg att hon var hur trevlig som helst..
   Och så kom min första helg; jag hade nästan fått grepp om alla i personalgruppen men så fanns det de jag inte hade hunnit träffa än och halva lördagen skulle jag jobba ihop med en av dem...
Jag frågade innan om hur hon var och så och jag fick till svar att hon var väldigt trevlig och pratade mycket... Det säger en hel del när man presenterar sig:
Hej! Jag heter C och är allmänt galen!
Där insåg jag att vi skulle funka bra ihop, och jag hade inte fel...
   Månaderna gick och jag märkte hur jag mer och mer började älska det här stället, både personalen, människorna som bodde här och nattgästerna.. 
Osäker var jag länge på hur saker och ting skulle skötas, men det var aldrig några problem att fråga om jag behövde.. 

Idag, snart tre år senare, så är jag så glad och stolt över mig själv som inte följde min första instink; att fly.. 
Det har gett mig så mycket.. Alla minnen, både bra och dåliga, har format mig som människa.. Det tog lite tid för mig att lära in, och än är jag inte fullärd.. Men det är det som är tjusningen med ett sånthär typ av arbete; Man lär sig något nytt varje dag.. Och allting man lär sig tar man med sig överallt..
Nu ser jag framemot nya minnen, nya ansikten och framförallt nya äventyr.. 
För det är det som formar en som människa! 





Kommentarer
Postat av: Morsan

Du har alltid varit en kämpe som genomfört saker trots att du varit färdig att svimma många gånger. Jag önskar att andra det minsta aning vad det kostar på för dig att göra saker som för andra är en skitsak. Jag är stolt över dig min vän :-)

2010-12-20 @ 22:12:28
Postat av: Micaela

Tack mamma =o)!

2010-12-20 @ 22:17:03
URL: http://annamicaelas.blogg.se/
Postat av: Jessica

Hahaha A walk down memory lane, underbart

2010-12-21 @ 21:02:49
Postat av: Rut

Nice sida! Hur länge har du haft din sida?

2011-07-13 @ 08:48:53
URL: http://djurförsäkring.net

:You talking to me?


Och du är...?
Kom ihåg mig?


E-postadress: (publiceras ej)



Kanske har du en blogg?



Kommentar:

Trackback