Jag förstår inte..

2010-06-04 @ 14:55:09
Jag ser ut som jag vet inte vad..
Har fått en vagel/finne i ögat och det gör ont och jag ser ut som fan..
Men nog om det..

Läste följande i Aftonbladet och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta..
Å ena sidan så förstår jag tanken, för religion har ingenting med skolan att göra annat än då man läser om de olika religionerna på lektionerna..
Å andra sidan så förstår jag då inte varför avslutningarna ska vara i kyrkan? 
För i kyrkan pratas det om Gud vare sig man vill eller inte.. Och det får man ta om man ska ha avslutningen där.. 
Jag tror inte på Gud men jag älskade sista dagen då man klädde upp sig fint och gick till kyrkan med klassen för att säga hejdå.. 

Ja, men det är ju synd om alla andra med andra religoner vare sig de tillhör någon annan världslig religion eller om man är ateist, agnostiker osv.. 
Kanske det, men det är mycket här i världen som inte kommer att vara rättvist.. Varför ta bort en traditionell skolavslutning bara på grund av det?

 Jag kan ha fel, men jag ser inget fel i att höra om Gud i någon timme för att få en fin avslutning..



Kommentarer
Postat av: Olof

Har aldrig haft en avslutning i kyrkan. Förstår inte traditionen. Förstår inte kopplingen kyrka -skola. Vi hade en stor aula och den fungerade utmärkt för oss elever, lärare och föräldrar. Bara vi och inte gud.

2010-06-04 @ 21:21:46
Postat av: mats

Hej



Håller helt med dig, man är i detta land så ivrig med att beskydda barnen mot allt ont men när

de ska till kyrkan på skolavslutning blir det ett himla liv i vissa kretsar.Det är aktiskt oarligt och vackert.

2010-06-04 @ 21:47:57
Postat av: Micaela

Vi hade alla avslutningar i kyrkan fram tills jag började 7:an trots att jag gick i vanliga skolor...därefter förflyttades vi till aulan vilket var lite synd eftersom det inte går att få samma upplevelse på så sätt..



Ja, det är väldigt tråkigt för jag minns inte predikningarna om Gud från mina låg/mellanstadieår..jag minns den sista fina stunden med mina klasskamrater som jag hade spenderat 3 år tillsammans med och många tårar av saknad och alla fina sånger =)

2010-06-05 @ 00:46:00
URL: http://annamicaelas.blogg.se/

:You talking to me?


Och du är...?
Kom ihåg mig?


E-postadress: (publiceras ej)



Kanske har du en blogg?



Kommentar:

Trackback