Äntligen några timmars jobb!

2009-09-11 @ 23:08:27
Har legat mest hela dagen i soffan och stirrat på tv, dock inte för att det var skönt.. Hade bara inget att sysselsätta mig med så då fick Oprah roa mig bl.a...Det är bara att konstatera; det är ingen lyx att gå hemma om man inte har någon fritidssysselsättning.. Man blir helt förstörd i både kropp och själ..
Jag ska tack och lov till jobbet på måndag och slita några timmar..
Och jag lovar här och nu att trots att det är 07:00 på morgonen så ska jag gå dit med ett stort leende på läpparna och även om vissa är bitska, griniga och sura så ska jag försöka hålla mitt humör uppe för jag behöver det här! Jag behöver lite stimulans, jag behöver få känna adrenalinet pumpa.. Jag behöver jobba...
Detta är nackdelen med att vara "timmis", man hoppar ju in när man behövs, inte när man själv behöver det..
Men men, som jag har sagt... Jag är glad över att jag har ett jobb överhuvudtaget, det finns många i min ålder som inte har något jobb och dem måste sitta på exempelvis Jobbcentrum 30 timmar/vecka framför datorskärmar som gör dem tomma i huvudet.. Jag menar; hur många jobb kan man söka? Av 30 timmar kanske man effektivt kan söka jobb i 15.. Det finns ju inte obegränsat med jobb om ni förstår hur jag menar..

På tal om detta;

Arbetsgivaren vill allt som oftast att man har arbetslivserfarenhet/körkort/utbildning/osv när man söker jobb hos dem... Men några av problemen är när man går på soc är:
1. Man kanske inte är tillräckligt gammal för att ha hunnit samla på sig den arbetslivserfarenheten som krävs...

2. När man är 18-25 så kanske man inte riktigt vet vad man vill och då av misstag läser kurser mm som man inte har någon nytta av senare men som ändå gör så att csn minskar...

3. Körkort kostar en hel del och det är
inte alla som får det betalt av nära och kära.. Man måste alltså jobba för att ha råd med ett kort som många arbetsgivare redan kräver att man har om man ska börja hos dem...

4. Sist men inte minst; Utbildning är A och O idag. Men det kan vara som jag skrev i punkt 2.. Eller så kommer man inte in på det man vill så man får gå ett tag utan inkomst och då söker sig till soc.. Och det fina med det är att man inte får studera så länge man är inskriven på soc..
Sjukt? Ja, eftersom det skulle öka chanserna att lyckas få jobb om man har en utbildning med sig.. och det är väl det soc vill; att man ska bli självförsörjande?

Det onda hjulet har rullat igång...  

Kommentarer

:You talking to me?


Och du är...?
Kom ihåg mig?


E-postadress: (publiceras ej)



Kanske har du en blogg?



Kommentar:

Trackback