Hemlösheten; ett stort problem...

2009-03-10 @ 17:53:41
Om du inte känner för att läsa ett någolunda långt inlägg om min syn på hemlöshet kanske du iaf kan avvara 2 minuter för att kolla in StadsmissionenVästerås eller http://hemlos.situationsthlm.se/...

Nu har det i flera dagar gått att läsa i Vlt om de hemlösas situation i speciellt Västerås.
Jag blir så berörd av att läsa alla dessa insändare...Att det finns så mycket människor än idag som fortfarande bryr sig om andra än sig själva.. Jag skulle om jag kunde vända ut och in på mig själv för att lösa detta stora problem som hemlöshet innebär. Men jag är inte mer än människa och kan inte annat än beklaga över att det ser ut såhär idag.
Det gör mig ont långt in i själen, för jag anser inte att någon ska behöva tvingas sova ute år 2009.
Det är i mina ögon något så ofattbart att jag saknar ord.

Såhär står det på regeringens sida om hemlöshet;

"Strategi för att motverka hemlöshet och utestängning från bostadsmarknaden

Regeringen har presenterat en strategi för att motverka hemlöshet och utestängning från bostadsmarknaden - Hemlöshet många ansikten mångas ansvar. Syftet med strategin är att skapa en struktur som gör det tydligt att många aktörer på såväl nationell, regional som lokal nivå har ett ansvar och en roll att spela i arbetet mot hemlösheten. Strategin innebär en ambitionshöjning genom att den anger en tydlig handlingsinriktning, ett brett angreppssätt och ett tydligt samarbete. Strategin löper under tre år 2007-2009."


Längre ner går det att läsa att " Alla ska vara garanterade tak över huvudet och erbjudas fortsatta samordnade insatser utifrån individuella behov"
Om alla nu ska vara garanterade tak över huvudet, hur kommer det sig då att det förekommer lottningar på stans härbärgen?
Och att tvingas vistas utomhus en svinkall natt, är det att "erbjudas fortsatt samordnad insats utifrån det individuella behovet"?
Svar Nej...
Det står också att majoriteten är födda i Sverige, men att människor med utländsk härkomst är överrepresenterade.
26 procent är födda utomlands, jämfört med 12 procent av befolkningen.
Säger inte det något om att vi håller på att överbefolkas?
Säger inte det att vi kanske först och främst ska se till att de vi har här i landet, svenskar som invandrare, ska få den mänskliga rättighet som trygghet innebär?
Det kan väl inte vara meningen att Sverige ska ta emot ännu fler personer med utländsk härkomst, om vi sen inte kan ta hand om dem?
Visst, de slipper krig och annat men vi kan inte ens alltid erbjuda något så enkelt som en säng för natten..
För det finns inte plats.

Jag läser vidare på regeringens hemsida och finner detta;

"Jämfört med 1999 har andelen hemlösa som bor på härbärge eller andra akutboenden ökat från 550 år 1999
till cirka 1 650 personer år 2005
"

Jag vill inte ens veta hur den siffran ser ut idag...
Jag känner att jag skulle kunna skriva hur långt inlägg som helst om detta ämne, men det får räcka såhär för nu...

Kommentarer

:You talking to me?


Och du är...?
Kom ihåg mig?


E-postadress: (publiceras ej)



Kanske har du en blogg?



Kommentar:

Trackback