Man kan bli galen för mindre...

2011-03-11 @ 11:08:07
Har kört ett telefonrace nu på morgonen i ca 1 ½ timme med soc, försäkringskassan och min älskade mormor..
Underbara försäkringskassan vill ju ha 12883:- av mig innan den 15 april för felaktigt bostadsbidrag och det anser jag att det är Sysselsättning och Försörjning som ska stå för eftersom att det är de som kräver att man har bostadsbidrag.. Men nej, där fick jag kalla handen direkt.. Den enda lösningen på problemet var att be om delbetalningar..
Och det är där min kära mormor kommer in i bilden; mitt liv skulle ha varit katastrof om det inte vore för all den ekonomiska hjälp jag har fått av henne.. Hon sa direkt; säg att du betalar 2000:-/månaden så blir du av med det inom ett halvår.. Då ställer hon även upp med mina csnskulder på ca 8000-10000/år.. Som sagt, var vore jag utan henne?

Jag vet ju att jag aldrig kommer att kunna betala igen allting som jag är skyldig henne.. Skulden är för hög för det..
Jag vill ju gärna försöka att ge tillbaka någonting som tack för hjälpen, men hur?
Saker vill hon inte ha, då hon anser att det är onödigt.. Vi kan inte ses så ofta då hon bor flera mils avstånd härifrån.. Så HUR återgäldar man sånt?
Jag vet att det skulle räcka för henne om jag någon gång kunde meddela att jag hade jobb.. Då först kanske hon skulle kunna slappna av och känna att hon inte behöver försörja mig längre..Visst, jag har ett undebart timvik och jag har hjälp av SoF, men när allting börjar krångla och olika instanser vill ha sina pengar, vem är då där och backar upp mig? Jo, mormor!
Jag har ju ingen egentlig rätt att be om dessa pengar då hon har slitit hårt för dem under alla år.. Men hon finns där i alla lägen, även om det med all säkerhet måste kännas surt när hon hör min röst som säger; kan jag få låna lite pengar? titt som tätt..

Jag har börjat fundera på det där med plugg igen, då det verkar vara den enda utvägen..
Problem 1; inte plugga samtidigt som du går på soc och uppbär försörjningsstöd..
Problem 2; det jag vill läsa går under "gymnasial utbildning" och dessa pengar är redan förverkade...

Hmm.. Vad gör man då?
Jag vet att det löser sig så småningom, men det är alltid så här mycket tankar som snurrar denna tid på året när allt kommer i ett och samma svep..

Får ta till det enda knep som brukar funka oavsett hur tungt det än känns;

Allting har en mening! 

Med det har jag tagit mig framåt hittills.. Nu gäller det bara att fortsätta i samma spår..




Kommentarer
Postat av: morsan

Ja det är tur att mormor backar upp när myndigheterna ställer till det som dom gör!

2011-03-13 @ 00:18:06

:You talking to me?


Och du är...?
Kom ihåg mig?


E-postadress: (publiceras ej)



Kanske har du en blogg?



Kommentar:

Trackback