Garantera vård till papperslösa? Nejtack..

2010-11-26 @ 14:32:49

Det finns vissa saker som gör mig riktigt irriterad och det är när ett land ska vara så generöst och så öppet och välkomnade utan att tänka på människorna som redan bor där...
Denna artikel från Aftonbladet får mig att se rött...
Nej, jag är inte känslokall... Men är det verkligen meningen att "papperslösa" ska ha rätt i sjukvård när de inte egentligen har rätt att vara i landet överhuvudtaget?
Jag menar inte att folk ska behöva dö för att de inte finns här på papper..
Men jag anser att vården överlag är så pass underkänd att vi "papperssvenskar" knappt kan få den vård vi behöver utan att vänta 2-10 timmar på akuten, tre månaders väntetid gällande remisser till sjukhus, veckor på att få träffa vår familjeläkare..
Håller man sig undan ett avvisningsbeslut så har man också avsagt sig rätten till vad Sverige kan erbjuda och detta gäller även sjukvård och omsorg. Det finns oftast en anledning till varför du inte får rätt att vistas i landet legalt och försöker man ändå med detta så kan man inte räkna med att bli omhändertagen heller.. 
Jag vet att människor kommer att reagera om de läser det jag skriver och kalla mig för känslokall och omänsklig.. Men det kommer också att finnas människor som förstår vad jag vill ha sagt.. 
Jag skyller inte på de människor som får detta..Jag skulle också hoppas och försöka om jag satt i samma sits..Jag skyller på våra politiker som inte verkar se att resten av befolkningen får kämpa för att få rätt till rätt sjukvård, trots att de bor här legalt..
Jag kan ju knappt få hjälp, fastän jag jobbar och betalar skatt..   

Det blir lite som med fri tandvård för illegala invandrare som jag skrev om förut..
"Folk skriker halspulsådern av sig och vevar med armarna av ilska när det är på tal att hemlösa ska få fri tandvård, medan det är medmänskligt och vår skyldighet att utdela fri tand och sjukvård till illegala flyktingar.. Låter det rimligt?"
Nej, det tycker jag fortfarande inte..
För även om många anser att våra hemlösa får skylla sig själva så bor de åtminstonde här lagligt..


Kommentarer
Postat av: Linda

Hm... jag vill gärna se att människor är människor och all har lika rätt till att bli omhändertagna få medicin osv. det är ju en drömbild, men jag kan inte förstå hur man skulle kunna neka en papperslös (som antagligen har stort behov av att uppsöka läkare om de varit på flykt) vård! Av lika anledning som jag inte kan förstå hr man kan neka en hemlös vård. Det känns som om många tänker för mycket i gränser och "vi" och "dem" men vi är alla medmänniskor på en planet, vi har alla samma hem. Jag försöker bara tänka mig in i någon annans situation och jag skulle inte vilja bli nekad vård om jag flytt till ett annat land för det var krig i Sverige, eller ännu värre, att mitt barn blir nekad vård.

2010-12-21 @ 09:13:26
Postat av: Micaela

Jag anser också att människor är människor och ska ha rätt till hjälp, givetvis.. Annars skulle jag inte ha valt det typ av jobb som jag har gjort.. Men jag kan inte riktigt förlika mig med tanken över att folk som inte har uppfyllt villkoren för att få stanna i Sverige får rätten att använda sig av våra resurser när köerna är långa ändå..

Självklart ska de få hjälp, det säger jag inte emot.. Men jag tycker någonstans att svenskarna som bor här legalt ska gå först..

Jag vill inte att någon ska behöva dö för att de inte får vård, men samtidigt så ser jag hur folk med öppna armar tar emot dessa papperslösa människor utan att blinka [det är våran plikt], men svär över att våra hemlösa eller i annat fall socialt utsatta människor ber om hjälp..Har de försatt sig i skiten så får de klara sig själva, typ..

Jag kan dock inte se någon skillnad på dessa människor och de andra utifrån, då båda är i stort behov av omvårdnad till och från..

Det är dubbelmoralen i det hela som jag stör mig på..

Men vi bor i Sverige och här har vi yttrandefriheten vilket är helt underbart och jag respekterar din åsikt =o)

2010-12-21 @ 14:50:26
URL: http://annamicaelas.blogg.se/
Postat av: Linda

Okej, respekterar såklart dina åsikter med! :)



Du skriver att de som tar emot de papperslösa med öppna armar svär över att hemlösa eller andra utsatta ber om hjälp.. Det låter konstigt tycker jag, verkligen hemskt om det är så.. Känns dock underligt att någon så "human" skulle svära över någons misär. Har du något exempel på att någon som hjälpt papperslösa med vård svurit över våra hemlösa?T.ex från en tidning eller någon du hört ifrån som bekäftar ditt argument?

2010-12-21 @ 15:16:36
Postat av: Micaela

Jag menade inte att just de som hjälper papperslösa spottar och svär över de hemlösa m.fl.. Jag tänker mer i det stora hela och har hört folk uttrycka just detta; att flyktingar utifrån är det synd om, men våra egna "svaga" har själv skapat sitt liv och får därmed stå sitt kast..

Bara för att man är "human" som du uttrycker det så innebär inte det alltid att man ser till alla som har det svårt..

Mig själv inräknad, som du märker.. I en perfekt värld så skulle alla ha det bra och alla skulle få den hjälp de behöver.. Men som det ser ut idag så kanske det är bra om man sysslar med det man brinner för, oavsett om det är hemlösa, papperslösa, psykiskt sjuka eller vad det nu kan vara..

Och det är när man tycker olika som intressanta diskussioner dyker upp, precis som nu =o)

2011-01-12 @ 20:55:34
URL: http://annamicaelas.blogg.se/
Postat av: L

Okej, du skrev nämligen att de som hjälper papperslösa svär över hemlösa så det var därför jag undrade, eftersom jag aldrig har hört på maken. Tycker att i "det stora hela" har jag hört folk som inte vill ha varken papperslösa eller flyktingar eller invandrare över huvud taget i detta land mer än gnäll om hemlösa, de är mer en tyst acceptans (som är lika hemsk). Ibland känns det bara som att folk är för trångsynta för att förstå att alla har det inte lika bra i sina länder som vi har det i Sverige. Tänk dig in i situationen att det är krig i ditt land, och det har det varit sen du föddes, dina vänner och grannar dödas framför dina ögon dagligen, hur känns det då när du flyr till ett annat land och blir behandalde som skit för du inte har rätt papper? För att du kommer ifrån ett annat land? Jag säger skit i om du har papper eller ej, hjälp SKA du få så länge det finns människor med ett hjärta kvar i kroppen.



Jag har alltid förstått det som att om man är "human" så ser man till allas värde, man lägger säkert fokus på hur allvarliga olika situationer är för stunden, men man kan ju inte bara värna om en liten del människor när världen ser ut som den gör, vi alla måste hjälpas åt för att det ska funka, för att det inte ska finnas lidande.



Jag förstår inte vad du menar med "för det man brinner för".. Handlar det inte om människor? Handlar det inte om att papperslösa får vård och det var du emot? Man kan inte hjälpa alla, men det hjälper ännu mindre att bli arg på någon som får hjälp eller neka någon hjälp för att man tycker att ens enga "intressen" är viktigare.

Det var det jag ville få fram, slopa hatet och in med kärleken och hjälpen till ALLA, våra egna inom landets gränser och de andra i världen som lever i misär. Faktum är ju att vi lever så gott som vi gör i väst för att halva jordens befolkning inte gör det, det är något att tänka på. Om ALLA hjälps åt att bidra med något så blir nog världen bättre, istället för att skriva på internet om att vissa ska NEKAS hjälp, det var det jag reagerade så starkt på.

2011-01-13 @ 11:28:50

:You talking to me?


Och du är...?
Kom ihåg mig?


E-postadress: (publiceras ej)



Kanske har du en blogg?



Kommentar:

Trackback